Terug van heel lang weggeweest: de intens succesvolle serie "Exit Walled Gardens", waarin ik, eh, walled gardens achter me probeer te laten. In deze aflevering: het grote blauwe gevaar uit Menlo Park.
Terug van heel lang weggeweest: de intens succesvolle serie "Exit Walled Gardens", waarin ik, eh, walled gardens achter me probeer te laten. In deze aflevering: het grote blauwe gevaar uit Menlo Park.
Het zat er al een tijdje aan te komen, de tamtam rond het lekken van gegevens door Cambridge Analytica (en het feit dat ze die gegevens in de eerste plaats konden bemachtigen) maakte de aandrang nog wat sterker, en Arjen Lubach zorgde met zijn #byebyefacebook
-actie voor het benodigde laatste duwtje: ik ben van Facebook af.
Lek, lekker, lekst
Voor de internetarcheologen die in de verre, verre toekomst hier terecht komen: eerder dit jaar werd geklokkenluid dat Cambridge Analytica via slinkse wijze vrij veel gegevens van tientallen miljoenen Facebookgebruikers had binnengeharkt, en die data onder andere gebruikte voor het sturen van de presidentsverkiezingen in Amerika (die waar het grote oranje brulmonster zijn winst haalde, ja). Dat een sociaal netwerk gegevens van zijn gebruikers verzamelt is natuurlijk vrij logisch, maar dat die gegevens ongevraagd en ongewenst ergens anders terecht komen is dat wat minder. Ondanks mooie woorden over "a responsibility to protect your data, and if we can't then we don't deserve to serve you" - blijkbaar konden ze dat inderdaad niet, en dus verdienen ze inderdaad al het klikvee niet.
Eng
Facebook is simpelweg te groot, en ook te eng geworden, en ze hebben vrij duidelijk laten zien dat aan ethiek een beetje ontbreekt. De vroegere opmerking van The Zuck zelf over zijn gebruikers mag dan een tijdje geleden zijn, niets wijst er op dat het in de achtergrond nog steeds de basis-instelling van het bedrijf is.
Het erge is: de klikveebevolking werkt er maar al te graag aan mee, en ook bedrijven haken er gretig op in. Nou is dat voor een bedrijf dat zijn diensten wil promoten nog wel te verkroppen - Facebook is in die hoedanigheid gewoon het zoveelste reclamekanaal - maar dat dat ook door zorgverzekeraars en -instellingen wordt gedaan is van een iets andere orde. Dat kan gewoon niet.
En nu dan
De volgende benodigde stap is natuurlijk het voorkomen dat al je surf-verkeer ook nog door ze gevolgd kan worden, maar dat gaat iets breder dan alleen Facebook en is voer voor een toekomstige post. Ook dochterbedrijven als Instagram en WhatsApp... tja. Die laatste wordt momenteel wat lastig, aangezien het het de-facto communicatiekanaal is voor een groot deel van Nederland (en dus mensen waar ik mee spreek), maar Instagram kan ik ook nog wel missen.
Qua communicatiekanaal dat wel als kosher wordt gezien, lijkt "men" nu naar Twitter te neigen. Dat vind ik ietwat bijzonder, aangezien Twitter ook behoorlijk ommuurd is - ze maken het steeds lastiger om met externe programma's iets met het netwerk te doen, bijvoorbeeld, en ook op Twitter is de stierlijk hinderlijke neiging om dingen a-chronologisch weer te geven doorgedrongen - maar het zal. Ik zie persoonlijk meer heil in een decentrale oplossing, maar dat zal nog wel even op zich laten wachten.
Voor een iets eerder en iets samenhangender (want niet van mijn hand) verhaal: zie Bits of Freedom.