Waarom "betalen voor content" niet van de grond wil komen

Content might be king, but the medium is the message.

Dit artikel is zo'n 13 jaar oud en 7 jaar voor het laatst bijgewerkt. Misschien is de strekking nog relevant, maar hou er rekening mee dat de wereld intussen Verder Is Gegaan. Onderaan staan misschien iets nieuwere artikelen.

Ik las een post van Derek Powazek, en ineens viel het kwartje. Ongeveer hier:

Tomorrow, if the stars align, Apple could unleash a device that’s sexier than reading a magazine. A glossy screen like the iPhone, quality content in the iTunes store for a (hopefully) reasonable price, major publishers on board and independent publishers like me able to join in.

Apple already has all the pieces in place. The iTunes music store, right now, has magazines in it. You probably didn’t know that. They’re using the podcast framework to distribute PDFs. But that falls back into the old problem of reading PDFs on a computer (it sucks) and charging for content (you can’t). — Derek Powazek

Ah. Aber natürlich.

Mensen betalen niet voor content. Content is overal. Content overspoelt ons. De wet van vraag en aanbod dicteert dat content gratis, of nagenoeg gratis, is.

Mensen betalen voor de beleving van die content.

Hetzelfde nieuws op dezelfde site aanbieden, maar dan ineens achter een paywall (wat de New York Times van plan is), gaat dus niet echt werken. Zorg ervoor dat de beleving van die content beter is (ja, verzin maar een manier, ja).

Muziek verkopen die links en rechts al gratis wordt aangeboden — of dat nou legaal of netjes is of niet — werkt minder goed dan mensen naar een concert trekken waar ze de muziek kunnen beleven.

Het is een open deur van jewelste natuurlijk, vooral achteraf, maar ik had hem voor mijzelf nog niet ingetrapt. Bij deze dus.

Publicatie: 27 januari 2010, laatste wijziging: 14 november 2015. Max Max content content is king micropayments internet marketing muziek nieuws Permalink

Respons

Gerelateerd

Gebaseerd op tags:

  • They just WON'T learn, will they? [upgedated] Nu is het eens niet Brein maar die andere graaicultuurkamer. Artikel, 3 oktober 2009 — 14 november 2015
  • Prachtig, zo'n decentraal internet Artikel, 30 juni 2023
  • Twitter wil links in plaats van screenshots Houdbaarheid is ondergeschikt aan doekoes Artikel, 8 oktober 2022 — 10 oktober 2022
  • Moesten we het dan maar opgeven, allemaal? Even een stukje somberen op de dinsdagavond Artikel, 4 oktober 2022 — 13 oktober 2022
  • Wat de FLoC, Google? Van "don't be evil" naar "maximum effort evil" Artikel, 21 april 2021
  • EARN-IT en de toekomst van het internet Poging zoveel om de boel stuk te maken Artikel, 6 oktober 2020 — 3 oktober 2020

Vorige:

Vergeet vliegende auto's, dit is veel vetter Ik bedoel: Star Wars in een willekeurige Zen-tuin? Hou die vliegende auto maar! 25 januari

Volgende:

Nou ja, dan roep ik ook maar eens wat over de iPad It's made of win and awzum. 27 januari
  • Home
  • Over
  • Nu
  • Digitale tuin
  • Archief
↑