Voordat u nou met zijn allen denkt dat ik sinds de vorige post alleen maar met Portal bezig ben geweest... Nou, nee. Ik heb het gespeeld, ik heb het uitgespeeld, ik heb ervan genoten, maar Portal is geen heel langdurig spel.
Nee, dat ik u en de rest van het internet zo verwaarloosd heb, komt door iets anders.
Jaren geleden ben ik al eens -- voor de tweede keer -- blijven hangen aan Homeworld. Ik blijf het een prachtig spel vinden, maar als je het eenmaal hebt uitgespeeld is het ook wel een beetje klaar. Network play wordt lastig als je niemand kent die daaraan kan en wil meedoen.
Intussen heb ik ook nog een StarCraft-fase gehad -- nee, ik heb StarCraft 2 nog niet gespeeld, ja, ik ben wel een klein beetje benieuwd -- van "over het netwerk met iemand potjes tegen de computer spelen". Leuk, maar op den duur ook beperkt, de potjes gaan al snel op elkaar lijken.
De huidige verslaving is EVE Online. Ruimtescheepjes en pieuw-pieuw, net als in Homeworld, maar dan als MMO, dus met een hele bult andere mensen op één server-cluster. EVE heeft een behoorlijk steile leercurve, maar als je je daar doorheen weet te worstelen krijg je daar een enorm breed en diep spel voor terug, met meer vrijheid dan de meeste andere MMO's. En ruimteschepen. Heel veel ruimteschepen.
Je kiest zelf of je missies voor NPC ("de computer") corporaties vliegt, asteroiden leegtrekt, als piraat andere spelers het leven zuur maakt, Role-played, handel drijft, n00bs oplicht, of in een grote alliantie een stuk ruimte claimt, met alle politieke consequenties van dien. Je kunt je volledig op PvP storten, of je er zo ver mogelijk vandaan blijven -- maar er is nergens in EVE enige garantie op een PvP-loos bestaan. Griefing is niet verboden, het is gewoon één van de vele game mechanics.
En omdat alles zich op één servercluster afspeelt, in plaats van verschillende shards, zitten al die verschillende spelers met al hun verschillende doelen in één grote, en vreselijk mooie, zandbak. Skills werken ook niet op gespeelde tijd maar trainen, zelfs als je offline bent, door. Je kunt als nieuwere speler dus ook nog wat in die zandbak betekenen. En andersom zijn die oudere spelers hun schip, als het aan puin wordt geschoten, net zo kwijt.
Ik kan nog wel uren doorgaan, over de (door spelers gestuurde) economie van EVE, over wat er wel en niet geweldig aan is -- want oh, er is best het één en ander niet geweldig -- en het politieke spel binnen allianties, en de kick van het rondvliegen in low-sec, zelfs -- of misschien vooral -- als je schip opgeblazen wordt... maar je moet het ervaren.
Screenshotjes en filmpjes zijn prachtig, maar dat brengt nog niet het gevoel over. Dat moet je zelf opdoen.
Voor mij is het in ieder geval goed genoeg om EVE de €15 per maand waard te vinden, maar misschien nog wel duidelijker: ik heb een Windows-partitie op mijn Mac gemaakt om het te spelen. Er is een Mac-client, maar die is jammergenoeg niet zo geweldig. Ik start, bewust en uit redelijk vrije wil, mijn Mac regelmatig in Windows op. Als dát geen endorsement is, weet ik het ook niet meer...
Mocht je EVE uit willen proberen: je kunt gratis een trial account aanmaken om het spel uit te proberen. Ik kan als bestaande speler een ook uitnodiging mailen waarmee je drie weken kunt uitproberen en ik een maand gratis speel als je binnen twee weken verslaafd genoeg bent om geld neer te leggen.