Als ze nog even zo doorgaan, loopt de soap rond de overname van Yahoo! nog langer dan As The World Turns. Een maand geleden dacht ik nog dat het hele plan van de baan was, maar intussen is er het nodige gebeurd.
Because I Cahn
De zakenman Carl Icahn ging zich een tijdje geleden al met het spektakel bemoeien. Hij heeft nogal wat centen, en belangrijker, een flinke zooi aandelen. Hij leek erop aan te sturen om het bestuur van Yahoo! eruit te werken middels een proxy fight, om zo het bedrijf (of in ieder geval delen ervan) makkelijker te verkopen; iets dat hij bij andere bedrijven al heeft gedaan.
Yahoo! zat daar uiteraard niet bepaald op te wachten, en uiteindelijk is dat ook niet doorgegaan. Gelukkig maar, want zo'n actie heeft maar één uitwerking: het bedrijf wordt -- vrij letterlijk, eigenlijk -- gestript en de onderdelen worden aan de hoogste bieder verkocht.
Later kwam er nog een soort combinatiebod op tafel van Icahn samen met Microsoft. Tenminste, zo bracht Icahn het. Microsoft zei dat het zeker geen joint proposal was, waarmee de verhouding tussen Icahn en Microsoft wellicht ook een beetje bekoeld is.
Toch is Icahn nog niet helemaal uitgepraat. Op 1 augustus is de vergadering van aandeelhouders, en daar zal hij zeker zijn mond opentrekken.
De deal met Google
Die leverde uiteraard vooral uit Redmond veel gepiep op: Microsoft stelde dat een Yahoo!-Google combo niet eerlijk was, dat ze teveel marktaandeel in handen zouden krijgen, en dat die arme, arme advertentiemarkt er alleen maar slechter op kon worden. Boehoe, huilie. Voor zover ze al gelijk hebben -- en dat hebben ze natuurlijk wel een klein beetje -- is Microsoft wel zo ongeveer het laatste bedrijf op aarde dat het recht heeft om te klagen over oneerlijke monopolietoestanden.
Tot nu toe lijkt het er niet op dat het Congres erg zal tegenwerken.
Personeelsuitjes
Wie er allemaal minder vertrouwen in lijken te hebben, zijn de diverse managers die de afgelopen tijd zijn weggelopen. Je krijgt er natuurlijk nooit de precieze reden bij te horen, maar het is wel frappant dat er in zo'n korte tijd zoveel mensen besloten hun horizon te gaan verbreden.
Zijn het gewoon angsthazen? Weten ze iets dat wij niet weten? Waren ze alle gedoe en onzekerheid gewoon zat? Het blijft koffiedik kijken.
In het rijtje "opvallende vertrekkers" kwamen overigens ook de oprichters van del.icio.us en Flickr voor. Die waren, nadat hun startups door Yahoo! waren overgenomen, gewoon in dienst gebleven. Tot recentelijk, dus.
Toch komt er zo heel af en toe ook iemand bij, zoals Blaine Cook. Die van Twitter, ja.
Yahoo! + AOL = ...?
Ach ja, dan is er ook nog Time Warner dat dolgraag AOL van de hand zou doen. Eindelijk iemand die het niet heeft over het opkopen van Yahoo!, maar die juist iets aan ze kwijt wil. Verfrissend!
Voordelen voor Yahoo! zou een grotere afzet van advertenties en zoekerij zijn -- AOL neemt dat nu zaf bij Google -- en door de bedrijven samen te voegen zou daar ook wat kostenbesparing -- er wordt gesproken over een krap miljard -- bij komen kijken. Aan de andere kant: als AOL op Yahoo! overstapt voor zoeken en ads, gaan ze er wel in omzet achteruit, wat die besparing weer wat teniet doet. En laten we wel zijn... AOL?
Now what?
Al met al is het nog steeds een rommeltje. Links en rechts wordt er gesproken over overnames en andere deals, en elke keer kruipen er weer andere partijen met elkaar in bed. Er loopt af en toe iemand weg, er komt af en toe iemand bij: het is een keurige, complete soap.
Wat ik wel grappig vind, is dat de aandelen YHOO nu ongeveer net zoveel waard zijn als voor het hele gedoe begon -- ongeveer 20, 22 dollar. Ik weet niet hoeveel invloed dat gaat hebben als alle aandeelhouders volgende maand gaan zitten vergaderen, ik weet niet eens hoe die koers dan zal staan -- uiteindelijk weet ik gewoon in het algemeen weinig van aandelen af.
Verder zie je aan de overnames en het aannemen van nieuw personeel dat Yahoo! er nog lang het bijltje niet bij neer heeft gegooid, en dat is goed.
Microsoft blijft, ondanks eerdere beweringen dat ze geen interesse meer hebben, toch interesse hebben. Of dat goed is weet ik niet, en eerlijk gezegd kunnen ze volgende week wel weer van mening veranderd zijn. Wat dat betreft lijkt Yahoo! meer te vrezen te hebben van Icahn, vooral als die nog wat andere investeerders mee weet te krijgen.
Uiteindelijk blijft Google natuurlijk lachende derde: de hele soap doet de geloofwaardigheid van de twee partijen die nog voor enige concurrentie zorgen geen goed, en bovendien hebben ze altijd nog die deal met Yahoo! die centen oplevert.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.