Het AD kopte en tout bloggend, twitterend en activitypubbend Nederland dook er bovenop: Honderdduizenden Nederlanders verlaten Facebook. Is het blauwe gevaar op zijn retour? En hoe zit dat met de alternatieven?

Om met dat eerste te beginnen: het zal nog wel even duren eer het Facebook-semi-conglomeraat volledig uit onze leventjes is verdwenen. Facebooks chat-platform WhatsApp zit nog steeds lekker in de lift, en Facebooks foodie- en lifestylefotoboek Instagram gaat ook nog steeds als een malle:

Grafiek des Doods
Paniekgrafiek des doods. Bron: AD.

Toch, argumenteren steeds meer mensen, wordt het tijd voor iets anders. Na alle privacy-gezemel en fake-news-aantijgingen lijkt de klad er een klein beetje in te zitten. In het door het AD gegenereerde grafiekje zie je dat Twitter na een lang plateau nu ook weer wat afzakken. Grootste verrasser in die grafiek is voor mij trouwens YouTube - dat het populair was wist ik wel, maar blijkbaar zit er meer interactie in dan ik dacht.

Anyway, ik dwaal af: iets anders dus. Frank geeft ook al aan dat er andere digitale oases zijn, gevoed door een open protocol dat verbindt, in plaats van afschermt. Het enige dat nog nodig is, is een gebruikersbasis, de nieuwsgierigheid van het grote volk om iets nieuws te proberen.

Dat wordt nog best een dingetje, want het gros van het grote volk is vooral niet bezig met technologisch geneuzel, die willen in kleine groepjes en afgeschermd van de rest van de wereld informatie en onzin kunnen delen (WhatsApp) of laten zien hoe geweldig / succesvol / gelukkig / gezond / aantrekkelijk / interessant ze zijn (Instagram). Maar goed, zoals Frank ook al aangaf, voorkeuren voor netwerken kunnen veranderen, en het lijkt erop dat in ieder geval een deel van de grote massa daar klaar voor is.

Ik zeg: kom maar op. En als het even kan nu niet op een afgesloten tuin die we dan over een paar jaar weer allemaal willen - maar lastig kunnen - verlaten. De alternatieven zijn er, nu de bewoners nog.