Voor de lezertjes die net pas binnen komen zappen: lees hier de deel één en deel twee van dit onverkwikkelijke verhaal.
Geloof het of niet, maar TNT heeft het voor elkaar gekregen om me nóg meer te irriteren. Het volgende briefje plofte op de mat:
Allereerst willen we u bedanken voor de samenwerking en uw vertrouwen in onze dienstverlening. Ook in het nieuwe jaar zullen we er alles aan doen om uw verwachtingen te overtreffen.
WHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Sukkels! Altijd lachen, die onpersoonlijke direct mail... Maar het mooiste komt nog: TNT vertelt me in dit briefje, dat ze zich al jaren inzetten voor het World Food Programme. TNT vertelt me bovendien, dat ze al jaren (en dus ook dit jaar) €10.000 aan WFP hebben geschonken.
Oh wow. Wat ben ìk onder de indruk.
Je staat een marginaal stukje van je jaaromzet af aan een Goed Doel -- 10.000 is voor een bedrijf van het kaliber TNT, een miljó�nenbedrijf zei de telefoonmeneer, toch peanuts neem ik aan, en bovendien is het waarschijnlijk nog aftrekbaar ook -- en vervolgens wrijf je alle klanten, ook de klanten die je nog geen maand geleden tot op het bot hebt beledigd, in wat een ont-zet-tend "betrokken" bedrijf je bent.
Begrijp me niet verkeerd: dat ze het WFP spekken vind ik prima, het zal ongetwijfeld echt een goed doel zijn, zonder strijkstokken en dergelijke. Daar gaat het ook niet om.
Wat me tegenstaat is een bedrijf (een kútbedrijf, zelfs) een goed doel gaat misbruiken als speelgoedje voor de afdeling Public Relations. Dat ze zich zo ontzettend op de borst moeten kloppen. Wat kost zo'n mailinkje nou helemaal? Konden ze dat niet achterwege laten en het daarmee uitgespaarde geld gewoon bij die 10.000 leggen? Enig idee hoeveel mensen nu alsnog honger hebben door het gesnoef van TNT?
Namens al onze medewerkers wensen we u een gezond en succesvol 2006. We staan u ook dán weer graag met onze persoonlijke dienstverlening ter zijde.
Weet je... Geef mijn portie maar aan fikkie.