Iets meer dan een jaar geleden drukte ik, na een tijdje daarvoor Google Analytics gedumpt te hebben, weer een tracker op mijn site. Die bleek qua geleverde informatie toch wel érg karig, en de ontwikkeling was ook stopgezet. Tijd voor vervanging, dus.
Die heb ik, na het nodige zoekwerk, voor nu gevonden in Shynet. Nog steeds blijft self-hosted het uitgangspunt en privacy een gegeven (browsers die Do Not Track meesturen worden niet meegeteld, en IP-adressen worden niet gelogd). Maar in tegenstelling tot Fathom houdt Shynet wél bij welke pagina's er binnen een sessie zijn bezocht - inclusief referrer - en heb ik een inzicht in browsers, besturingssystemen en apparaten. En zoals gezegd, de hele ontwikkeling van de opensource-versie van Fathom lag stil, ten gunste van de betaalde variant. Heb ik alle begrip voor, verder, maar ik zat niet op een betaalde dienst op andersmans server te wachten.
Andere alternatieven waren nog Matomo - die komt qua functionaliteit het dichtst bij Google Analytics in de buurt, en was me eigenlijk bij voorbaat al te zwaar - en Goatcounter. Die laatste is nog niet helemaal afgeshreven, want die geeft een prachtig inzicht in hoeveel bezoek een bepaalde URL over tijd trekt, iets dat Shynet (nog) niet doet.
Het draaiende krijgen van Shynet was nog een klein beetje een dingetje, want zo vaak heb ik niet met Python-projecten en Postgres gewerkt, maar aan het einde van de dag is het allemaal weer goed gekomen met hulp van een paar Docker-containers en het volgen van de (korte) handleiding. Het lijkt nu te werken, dus over een paar dagen kan ik de gegevens van de twee trackers naast elkaar leggen en kijken wat de verschillen zijn.
En passant kwam ik erachter (nou ja, eigenlijk de afgelopen week al) dat Google tegenwoordig geen zoektermen meer meestuurt in de referrer. Als je inzicht wilt krijgen in de zoektermen waar je op gevonden wordt, ben je dus alsnog gebonden aan hun Search Console of Google Analytics. Laten we het er maar op houden dat ik daar een mening over heb...