Ze hadden het al eerder aangekondigd, maar vandaag ontving ik de LAATSTE! WAARSCHUWING! OMG! in de mail -- met een SMS erbij om me op dat mailtje te wijzen:

Met deze e-mail informeren wij u dat de gratis Orange webmail dienst in combinatie met uw mobiele telefoonabonnement per 15 mei 2008 niet meer beschikbaar is. Dit betekent helaas dat uw emailadres wordt opgeheven. U kunt dus geen e-mails meer versturen en ontvangen via orange.nl en via uw telefoon met Orange World. Ook aanverwante diensten zoals de online agenda, adresboek en takenlijst kunt u vanaf deze datum niet meer gebruiken.

Heeft u naast uw mobiele telefoonabonnement ook een Orange ADSL of kabel abonnement? Dan behoudt u wel het emailadres dat behoort bij het Orange ADSL abonnement.

En vervolgens raden ze GMail of Yahoo! aan. De Microsoft-hater in mij juicht in ieder geval om het ontbreken van Live mail...

We bedanken u hartelijk voor het gebruik van deze dienst!

Als dat echt zo is, waarom houden ze de dienst dan niet gewoon open? Prima, de mobiele tak van Orange is dan opgeslokt door T-Mobile, maar hoeveel moeite is het om een handjevol mailboxen actief te houden? Bedank je zo je klanten, door ze ongezien de tiefus te wensen?

Gelukkig heb ik dit adres nooit heel intensief gebruikt, net zoals ik nooit e-mailadressen van providers zelf (@Home, in mijn geval) heb gebruikt: zodra je om wat voor reden dan ook van provider verandert, ben je meestal -- altijd, eigenlijk -- je adres kwijt. Niets zuigt heviger dan een verplichte wissel van e-mailadres. Nou ja, goed, er zijn op kosmische schaal genoeg dingen die harder zuigen, natuurlijk, maar toch: het zuigt.

Ik heb in dit geval ook geen enkele keuze: Orange is overgenomen, en T-Mobile heeft besloten de merknaam niet te gebruiken -- ongetwijfeld omdat de ADSL-boer Orange wel blijft bestaan, of zoiets. Maar hadden ze dan niet met de ADSL-boer een deal kunnen maken dat die de e-mailadressen over zou nemen? Zoveel moeite is dat voor een bedrijf van die schaal niet. Geef desnoods van tevoren aan dat je het een jaar of twee doet, maar in ieder geval langer dan die anderhalve maand die we nu als gebruikers hebben gekregen.

Dat brengt me dan meteen op het volgende punt: in september zou ik mijn abbo moeten verlengen, en dan zou ik dus automagisch overgaan naar T-Mobile. Ik weet alleen niet of ik daar zoveel zin in heb; tenzij ik me vergis ga ik voor ongeveer hetzelfde verbruik + internet ineens veel meer betalen, en het bedrijf staat me eigenlijk ook maar matig aan -- al is het alleen al vanwege die achterlijke claims om het alleenrecht op de kleur magenta te krijgen.

Fak jou als je mensen hun primaire kleuren gaat afpakken, en fak jou nog veel meer als je advocaten op mensen hun dak gaat sturen omdat ze roze in hun site hebben.

Dat betekent dus dat ik in de markt ben voor een nieuwe telco. Oftewel: "dear lazyweb, which provider should I choose?" Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met een Hi / KPN of Vodafone. Als ik maar een beetje relaxt kan bellen (zonder dat ik gelijk een torenhoge rekening heb als ik over de bundel heen ga), SMS'en (ik ben geen grootverbruiker) en internetten. Veel verder dan e-mail en surfen gaat dat niet, dus HSDPA is niet per se nodig. Met het GPRS van Orange kwam ik er ook.

Goede dekking is natuurlijk het belangrijkste; er waren genoeg plekken waar dat met Orange wat minder was, en ook T-Mobile heeft gaatjes in de dekking, in ieder geval in het Noorden.

Ik ben benieuwd wat mijn onmetelijke lezerskring aan input heeft!