Ik schreef al eerder over de overgenomen domeinentoko die lichtelijk op de rug leek te gaan. Een tijdje geleden (eind mei) kreeg ik van de SIDN een mailtje dat een aantal domeinen, dat nog via die gasten geregistreerd was, zou komen te vervallen omdat ze hun rekening niet betaalden. Goed, met gezwinde spoed die domeinen overgehangen, so far so good.
Nu krijg ik echter een brief, van de domeinentoko, waarin vermeld wordt dat ze, ondanks "herhaald aanmanen" geen geld van de debiteuren hebben mogen ontvangen. Logisch, wat mij betreft, want om geld te ontvangen zul je toch eerst een factuur moeten sturen (waar ze al niet al te vlot mee waren) en dan op die factuur ook vermelden wát er gefactureerd wordt (simpelweg de vermelding "3 domeinen" doesn't cut it). En als een debiteur met een klacht over een factuur komt en zegt dat-ie pas betaald als dat is opgehelderd, sja, dan moet je dus voor opheldering zorgen. Dat is overigens niet alleen mijn mening, er zijn er meer die zo denken.
Volgende punt (het briefje is echt als puntsgewijs lijstje opgesteld): die toko zou hun rekeningen wél betalen -- als dat zo is, waarom krijg ik dan die mailtjes van de SIDN? -- en dat dat dus een slecht bedrijfsresultaat oplevert. Men staakt dus per ommegaande de bedrijfsactiviteiten. Punt drie en vier vermelden dat ik wordt geadviseerd om alle domeinen die nog bij ze staan meteen weg te verhuizen -- ik vraag me af of ze nu wél zijn vrijgegeven, dan, want dat is het afgelopen jaar niet het geval geweest -- en dat ze niet aansprakelijk wensen te zijn voor welke schade bij wie dan ook. We hopen u voldoende geïnformeerd te hebben, have a nice day, en ongezien de tiefus.
"Oh," denk ik dan, "en hoe zit dat dan met die overname? Waarom krijg ik dit briefje van ResellerSRS (ik ga die naam eigenlijk niet meer geheim zitten houden, ze gaan toch tits up) en niet van 'Registrar', de naam die al een half jaar werd voorgesteld als de toko die alle activiteiten zou overnemen?
Belangrijker nog: waarom wordt dit briefje verstuurd vanuit Amsterdam, terwijl OpenRegistrar (de allereerste toko) in Utrecht zat, en ResellerSRS ergens in Friesland?
Vissigheid alom. Het kan dus zijn dat iemand hier een heel ziek geintje aan het uithalen is -- al vraag ik me af waarom iemand daar tijd, geld en moeite in zou willen steken -- of dat de domeinenboer nu echt kapot is. Ik gok voorzichtig op dat tweede, want wat ze het afgelopen jaar aan service en bereikbaarheid hebben gepresteerd is genoeg om elk bedrijf kapot te krijgen; daar is geen zieke grappenmaker voor nodig. In dat geval vind ik dit wel een behoorlijk kortaffe manier om je overlijden te melden, met nog even een trap na naar de debiteuren. Tsk. Ze hebben zelf die overname fout ingeschat of volledig verkloot, ze hebben zelf de administratie teveel op zijn beloop gelaten, ze hebben zelf tig keer allerlei dingen beloofd om ze vervolgens niet na te komen -- ga dan ook niet zeiken als je bedrijf om zeep is. Eigen schuld, enzovoorts.
Oh, kijk, op Webhostingtalk.nl zijn er al meer die het doorhebben. Zitten natuurlijk ook al genoeg slachtoffers... En ik zie dat die Mystery Guest genaamd Registrar blijkbaar een adres in Amsterdam heeft. Goed, daarmee is het grapje wel uitgesloten, lijkt me.