Nu ik ein-de-lijk over ben op Bolt 5, kan ik weer zonder schroom werken aan uitbreidingen aan de site, en kan ik ook meer gaan nadenken over Bolt — en DoeNietZoMoeilijk — als digitale tuin, en niet alleen maar als sporadisch bijgehouden blog.
Onder het motto "denken met de garagedeur open" (bedankt voor die uitdrukking, Frank), ga ik weer eens wat gedachten op een rijtje zetten over informatie, het bewaren ervan, en de relaties die erin vastgelegd kunnen worden.
Joplin als verzamelbak
Ik tik zo langzamerhand de twee jaar aan met het bijhouden van daglogs in Joplin, en vooral het laatste half jaar begin ik er steeds meer systeem in te krijgen, en kan ik er steeds meer op vertrouwen. Ook voor werk- en andere niet-publieke notities gebruik ik het steeds meer, vooral nu ik (in ieder geval op de desktop) notities veel makkelijker aan elkaar kan koppelen met de Note Link System-plugin. Maar de bulk blijft bestaan uit daglogs.
Zo'n daglog heeft een vrij simpele structuur: het is een template in Joplin waarin met wat frontmatter de titel en wat standaard opmaak wordt gegenereerd. Er worden wat tags gezet, zodat ik later moeiteloos alle notities van
een bepaalde maand of week tevoorschijn kan toveren, en de notitie krijgt een titel op basis van de datum.
---
template_title: Daglog {{#custom_datetime}}YYYY-MM-DD - ddd {{/custom_datetime}}
template_tags: daglog, week-{{#custom_datetime}}YYYY-W{{/custom_datetime}}, maand-{{#custom_datetime}}YYYY-MM{{/custom_datetime}}
---
# Daglog {{#custom_datetime}}YYYY-MM-DD - dddd{{/custom_datetime}}
week {{#custom_datetime}}W{{/custom_datetime}} (start {{bowm}})
## To do
## Done
## Morgen / daarna
## Notities
Aan het begin van elke dag is het een kwestie van een paar knoppen indrukken om een nieuwe notitie op basis van die template te maken. Zo'n nieuwe notitie ziet er dan zo uit:

Ik zorg dan dat ik aan het begin van de dag zoveel mogelijk helder heb wat er onder To do moet komen te staan; dat kunnen dingen zijn die de vorige dag zijn blijven liggen, of die in een ochtendbespreking aan bod zijn gekomen. Die lijst wordt gedurende de dag meteen aangevuld als er nieuwe zaken bijkomen.
Als iets klaar is (of als ik iets anders noemenswaardigs doe, dat niet uit een To do komt), wordt dat een regel onder Done. Als daar korte vraagstukken bij zitten, licht ik die wat toe bij het punt zelf, en anders maak ik er een notitie van (onder, je ziet het al aankomen, Notities).
Onder Morgen / daarna zet ik alles, dat die dag niet aan bod is gekomen, of waarvoor ik een specifieke dag in gedachten heb. Echt geplande taken en afspraken komen wel gewoon in een kalender te staan, anders zou ik die langere tijd "mee moeten sjouwen" tussen daglogs, en dat is ruis.
Mocht een notitie langer dan een dag of twee waarde houden of bewerkingen nodig hebben, dan splits ik die af naar een aparte notitie in een apart notitieboek, en verwijs ik daarnaar in de daglogs. Daarbij komt die Note Link plugin om de hoek kijken. Als zo'n notitie uiteindelijk wordt omgezet in een notitie op het documentatieplatform of een offerte, dan noteer ik dat simpelweg bovenin die notitie.
Aan het einde van de dag heb ik een heel simpel en, als het goed is, compleet overzicht van wat er die dag op mijn pad kwam, wat ik verwerkt heb, en wat er voor morgen is blijven liggen. Dat laatste kan ik dan de volgende dag overnemen naar To do in het nieuwe daglog van die dag, enzovoorts. Ik kan zo'n daglog ook prima naar een leidinggevende mailen als die zich afvraagt wat ik zo op een dag uitvreet. Tegelijk blijven notities ook centraal (niet gefragmenteerd over verschillende dagen heen) en kan ik desgewenst heen en weer springen tussen de notitie en de dagen waarop die notitie blijkbaar relevant was. Zoals Ton dat mooi omschreef, een ratel voor je gedachten.
Het is vrij simpel, ik probeer er niet elke situatie mee te ondervangen of het allemaal perfect te doen, het is laagdrempelig, kortom, het werkt eigenlijk best wel goed. Het heeft het gebruik van pen en papier voor mij volledig vervangen.
Waar ik het echter nog steeds niet echt voor gebruik, is een digitale tuin (of Zettelkasten, hoewel ik die term intussen een beetje heb laten vallen). Je kunt in Joplin notities of hele notitieboeken delen, maar veel van die notities zijn of raken werk-gerelateerde dingen en zijn dus niet zomaar openbaar te gooien.
Bovendien, en belangrijker, ik heb een prachtige mooie webzijde, waar ik dat eigenlijk op zou willen zien staan. Ik zou een constructie kunnen verzinnen, waarin ik vanuit Joplin notities doorplaats naar het Blog; een route waar Ton de laatste tijd aardig mee aan het spelen is geweest. Misschien komt dat alsnog wel eens, maar het gaat mij vooral even om de gestructureerde links tussen verschillende posts onderling.
We kijken even een klein jaar terug, toen ik over blogs en digital gardens schreef:
Even los daarvan is de interlinking tussen blog-posts onderling ook niet helemaal geweldig, maar dat is een technologisch dingetje dat — in ieder geval in theorie — op te lossen is. Ook backlinks genereren kun je leren, zeg maar. Daarmee zou het blog een nevenfunctie krijgen als digital garden, een term die ik ook steeds vaker tegenkom en waar me wel in kan vinden. Misschien moet ik daar eens werk van maken.
Ja, misschien moet ik daar inderdaad maar eens werk van gaan maken, ja. Gelukkig maakt die recente upgrade van Bolt dat een stuk makkelijker.
De drempels en vruchten van een upgrade
Zoals ik al na de upgrade had geroepen, heb ik mezelf een tijd tegengehouden met de wetenschap dat ik eventuele geniale uitbreidingen, na een update van Bolt 3 naar Bolt nieuwer-dan-3, ook zou moeten ombatterijen. En, omgekeerd, dat een upgrade naar een nieuwere versie van Bolt eigenlijk ook een beetje afhankelijk was van de beschikbaarheid van alle aanpassingen die ik tot dan toe gebruikte, in het nieuwe platform. Kip en ei.
Nu eenmaal de knoop is doorgehakt en ik, voor nu even, zonder de "deze posts zijn mogelijk gerelateerd, op basis van tags"-extensie verder ga én mede geïnspireerd door het frutten aan posts en links en relaties, is er weer een oude gedachte weer wat komen opborrelen. Daar kan ik nu ook Dingen Mee Gaan Doen™, want ik ben Verlost Van Legacy™.
Automatisch relaties bijhouden
Bolt is sinds versie 4 opgetuigd in Symfony, waar ik redelijk in thuis ben, en uitbreidingen bouwen is nu een stuk leuker geworden. Het is, om maar wat te noemen, vrij eenvoudig om in te haken op de gebeurtenis "iemand is een post aan het opslaan". Ik kan op dat moment de tekst even snel doorlopen, alle links eruit vissen die binnen de site blijven, en uitzoeken of die links naar content in Bolt gaan. Zo ja, dan kan ik een Relatie tussen die twee maken, die vervolgens met de post mee worden opgeslagen.
Die relaties gebruikte ik al op de "Exit Walled Gardens"-pagina, door aan die pagina een relatie toe te voegen voor elke post die ik erop wil laten verschijnen. Een relatie tussen een pagina en één of meer posts, dus.
Maar je kunt ook een post-naar-post-relatie maken, en als ik dat automatisch bij het opslaan kan laten doen, dan hoef ik in mijn tekst alleen maar te linken naar een bestaande post of pagina, en dan wordt dat automagisch aangevuld met een daadwerkelijke relatie. Momenteel houdt Bolt nog niet helemaal goed bij wat de richting van die relatie is, dus vanuit welke pagina naar welke andere pagina gelinkt wordt, maar daar heb ik intussen een pull-request op open staan.
Ik kan, zodra die erdoor is, dat foefje dus op alle bestaande posts gaan uitvoeren, en daarmee in één keer relaties leggen tussen alle posts die naar elkaar linken. In theorie. In praktijk zal ik nog even wat moeten stoeien met 15+ jaar aan posts die niet altijd even consistent hun links bevatten, maar dat is zo'n dingetje Dat Toch Eens Zou Moeten Gebeuren™, en het hoeft ook niet allemaal in één keer.
To do...
Het enige dat daarna nog nodig is, is het weergeven van die relaties bij
elke post, en dat is voor nu nog even een open vraagstuk.
Ik wil voorkomen dat een pagina kilometers lang wordt, en die kant gaat het wel op met een blok voor commentaren, een blok voor vorige/volgende, een blok voor "dit zijn alle relaties", in de toekomst hopelijk weer een blok "mogelijk relevant op basis van tags"... Ik moet daar nog even goed over nadenken. Ik heb nog even, die pull request is er toch ook nog niet door.
Maar... als dat allemaal gedaan is, verschuift de functie van DoeNietZoMoeilijk weer een klein beetje richting "digitale tuin". Ik kan dan wat pagina's of posts als hub note in gaan richten, en erop vertrouwen dat dat automagisch wordt aangevuld waar dat van toepassing is.
Foto: Markus Spiske.