Ik was de afgelopen dagen hier en daar al wat tegengekomen over CarrierIQ (CIQ), een stukje software op smartphones waarmee carriers (de T-Mobiles, KPNs en Vodafones enzo) de toestellen kunnen laten bijhouden wat er zoal mee gebeurt. In theorie kan zo'n tool handig zijn om problemen te troubleshooten en als zodanig de hooggeëerde klant beter van dienst te zijn, maar waar de gezamelijke onderbroeken nogal van in de knoop raakten, was het feit dat het ding nogal veel bijhield. Te veel.

Bot gezegd, het is spyware die een carrier op je toestel kan hebben geïnstalleerd, en waarmee veel te veel info kan worden verzameld.

Na het nodige leeswerk hier en daar lijkt het erop dat dat hele CIQ vooral kado is gedaan in the good old US of A. Mijn Samsung is in ieder geval, volgens het hier genoemde tooltje, schoon. Dat scheelt dan alweer.

Verder denk ik dat er meer paniek heerst dan strikt noodzakelijk. Het verschijnsel CIQ is al maanden bekend, maar nu er dan wat aandacht aan gegeven wordt, wordt het ook meteen voor een paar maand goedgemaakt.

Niet dat ik het slecht vind dat er aandacht voor is, verre van. Wat ik in de diverse artikelen op diverse nieuwssites en blogs liever had gezien, naast elkaar klakkeloos napraten, is iets meer feitencheck, en vooral informatie over hoe je zelf controleert of je tot de slachtoffers behoort, en hoe je daar eventueel iets aan kunt doen. Op Tweakblogs gaat dat gelukkig iets genuanceerder, en daar zie ik in een korte scan van de reacties vooral "schoon" langskomen, en niet alleen bij de custom ROMs.

Los daarvan: schokkend is het eigenlijk allemaal niet. Het verzamelen van zoveel mogelijk informatie over (mogelijke) klanten lijkt steeds meer de core business van steeds meer grote bedrijven te worden. Dit is gewoon het zoveelste hoofdstuk in het boek over privacy, en over hoe dat al lang niet meer van toepassing is.