Bijna elke instantie die tegenwoordig wellicht gebeld zou moeten worden, verstopt zich achter een 0900-nummer. Niet alleen dat, je kunt er ook wel van uit gaan dat er achter dat nummer een anoniem callcenter zit, dat een vrij grote neiging vertoont om bevolkt te zijn met absolute nono's. Figuren die je van kastjes naar muren sturen, althans, op de momenten dat je niet urenlang in de wacht naar een kleurloos jaren-80-muziekje mag luisteren.
Goed, geheel tegen mijn gewoonte in was er in de vorige paragraaf misschien sprake van een lichte overdrijving, maar toch: 0900-nummers zijn overal, call centers ook, en geen van beiden maken ze me echt blij.
Mijn grootste bezwaar tegen die nummers is het simpele feit dat je je er gek voor betaalt. Ik ben niet de enige die geen vaste lijn meer heeft, maar bij veel vaste lijnen geldt hetzelfde als voor mobiele bellers: je betaalt voor het 0900-nummer het tarief dat ze ervoor vragen, plus wat je voor gesprekken buiten je bundel betaalt. Dat kan aardig oplopen.
Prijzig
"Vroeger" zou het minder een probleem geweest zijn: veel van die nummers vallen onder "lokaal tarief", wat op een ouderwetse KPN-aansluiting neerkomt op een paar cent per minuut. Voor andere aansluitingen is het al wat minder duidelijk wat "lokaal tarief" precies is; KPN heeft abonnementen waarbij lokaal op bepaalde tijdstippen gratis is, andere providers roepen dat het dat altijd is, maar in veel gevallen vallen 0900-nummers daar buiten. Dan betaal je, gok ik, twee keer lokaal tarief. Dat is nog te overzien.
Bel je mobiel, dan wordt het een ander verhaal. Naast die paar cent "lokaal tarief" krijg je er de volle mep mobiele belkosten overheen, want servicenummers vallen nooit binnen je bundel. Wat je dan betaalt hangt erg af van je provider, maar dat kan zomaar oplopen tot 20 of 25 cent per minuut.
Tel daarbij op dat bijna alle servicenummers beginnen met een uitgebreid menu, gevolgd door een queue waar je vaak nog even in terecht komt, en dan worden het ineens dure gesprekjes.
Nog meer bezwaren
Nog los van de kosten voor die nummers, zijn ze voor sommige mensen simpelweg niet te bereiken.
Op de meeste telefoon-abonnementen kun je uit voorzorg servicenummers laten blokkeren. Dat is prettig, want er wordt met jouw telefoon dan niet zomaar een bijzonder prijzige sekslijn gebeld -- om maar wat te noemen -- maar de "gewone" servicenummers zijn daarmee ook gelijk uitgesloten.
Uit ervaring weet ik dat T-Mobile dat standaard doet, in ieder geval op de sim-only-abonnementen. Ik vind dat -- zeker met een mobiele telefoon die je mogelijk kwijt kunt raken of die gejat kan worden -- geen overbodige luxe. Het betekent dus wel dat ik of die veiligheid moet opgeven, of een groeiend aantal instanties niet meer kan bellen. Ga ik die beveiliging eraf slopen, wat me zoals misschien al duidelijk is uit principiële overwegingen al tegenstaat, dan loop ik het risico dat ik voor hele vervelende verassingen kan komen te staan als ik ooit mijn telefoon kwijtraak.
Alternatieven
Klein lichtpuntje in de duisternis: internet. En dan niet bellen via internet -- dan betaal je alsnog -- maar in de verzamelde informatie. Op vraagalex.nl kun je alternatieven voor heel veel 0900-nummers vinden. Ook de consumentenbond heeft een lijst.
Niet alle alternatieven zullen altijd werken; in veel gevallen kom je met zo'n nummer bij een algemene receptioniste terecht, of je krijgt de zakelijke afdeling. Vreemd genoeg lijkt men het minder nodig te vinden om bedrijven aan te dure telefoontjes bloot te stellen...
Soms kost het nogal wat bidden en smeken voor je word doorverbonden naar de juiste afdeling. Het schijnt te helpen om zonder nummerherkenning te bellen en aan te geven dat je uit het buitenland belt -- 0900-nummers zijn vanuit het buitenland niet te bellen.
Het blijft natuurlijk wel een beetje raar dat je zo'n moeite moet steken in het krijgen van "service" voor iets waar je waarschijnlijk sowieso al voor betaalt, maar ja. Welkom in de 21e eeuw...