De piknijd van Microsoft

Waarom MicroHoo! een Web 1.0-gedachte is, en gedoemd te mislukken bovendien.

Dit artikel is zo'n 15 jaar oud en 7 jaar voor het laatst bijgewerkt. Misschien is de strekking nog relevant, maar hou er rekening mee dat de wereld intussen Verder Is Gegaan. Onderaan staan misschien iets nieuwere artikelen.

Kom ik daar zomaar een heel interessant artikel van Tim O'Reilly, u weet wel, die van die boeken met beestjes erop. Daarin stelt hij -- kort samengevat -- dat die hele MicroHoo!-deal meer voort komt uit corporate penis envy dan uit gezond verstand.

Waar het op neerkomt: met de overname streeft Microsoft een onhaalbaar doel na: het onttronen van Google als absolute marktleider in zoek-land. Dat lukt ze niet, en de energie en centen die ze eraan verspillen zouden ze beter kunnen gebruiken voor andere dingen.

Hetzelfde geldt volgens Tim ook voor Yahoo!: outsource die zoektoestand aan Google, en richt je op de dingen waar Yahoo! het wel goed doet, content bijvoorbeeld.

O'Reilly gaat dan verder met zijn idee over Web 2.0. Hij ziet dat vooral als het small pieces loosely joined-model, zoals je dat ook in Unix terugziet: kleine onderdeeltjes (programma's of stukjes informatie) die afzonderlijk één taak zo goed mogelijk doen, en gemakkelijk samen kunnen werken. De gebruiker kan zelf een samenstelling maken. Uiteindelijk kun je met al die losse stukjes allerlei ingewikkelde en moeilijke dingen doen, zonder dat je voor elke taak een groot en uitgebreid stuk software nodig hebt. Het is een soort puzzel waarbij je zelf de stukjes mag uitkiezen, en je zelf mag verzinnen hoe je al die stukjes in elkaar laat passen.

De kans dat ze in Redmond nu zoiets hebben van "oh, goh, goed idee, laten we dat maar gaan doen!" is natuurlijk nul. Microsoft is meer aanhanger van de "grote pakketten voor zoveel mogelijk taken"-strategie, waarbij al die grote pakketten bij voorkeur van Microsoft zijn. Vandaar dat ze achter Yahoo! aan zitten: wat hun betreft is Google gewoon de zoveelste tegenstander, die overgenomen of om zeep geholpen moet worden.

Ik betwijfel -- niet als enige -- of ze dat gaat lukken. We leven niet meer in de jaren tachtig en negentig, toen ze hun monopolie opbouwden; tegenwoordig is er een redelijk volwassen internet en heeft Microsoft concurrentie uit hoeken die destijds niet eens bestonden. Zolang ze dat niet doorhebben en daarnaar gaan handelen, zullen ze tegen windmolens blijven vechten.

En dat is een strijd die je altijd verliest.

Publicatie: 25 mei 2008, laatste wijziging: 14 november 2015. Max Max google internet Microhoo! microsoft unix web 2.0 yahoo! Permalink

Respons

Gerelateerd

Gebaseerd op tags:

  • Woensdagmiddagverzamelpost MicroHoo! (soort van), EMI, wegminnen, Windows Phone, software-patenten. Artikel, 30 juli 2009 — 14 november 2015
  • De beste post over Google Chrome OS tot nu toe, zo ongeveer Google WIL het op dit vlak niet eens van Microsoft winnen! Artikel, 12 juli 2009 — 14 november 2015
  • De Microhoo!-soap blijft bezig ...ik dacht dat Microsoft zo klaar was met de deal? Artikel, 17 juli 2008 — 14 november 2015
  • Yahoo! wordt definitief NIET opgevroten door Microsoft "Misschien moeten we maar gewoon vrienden blijven..." Artikel, 13 juni 2008 — 14 november 2015
  • Waarom ik blij ben dat ik dit klusje te lang heb laten liggen... Of: waarom een overwegend negatieve eigenschap een keer positief uitpakt. Artikel, 3 februari 2008 — 14 november 2015
  • Canonical URL links Als die Grote Drie nou vaker zo lief samen konden spelen, zag het internet er vast mooier uit. Artikel, 15 februari 2009 — 14 november 2015

Vorige:

Kom maar op met die flauwe grapjes... Dit gaat als een lopend vuurtje... 23 mei

Volgende:

Twitter! Minder dan 140 tekens. 26 mei
  • Home
  • Over
  • Nu
  • Digitale tuin
  • Archief
↑