Ik zag zo ongeveer de Meest Kromme Vergelijking van 2010 -- ja, nu al -- langskomen op Marketingfacts. Ewout Wolff vergelijkt Google met een evil wegenbouwer, die ons allen dwingt tot SEO, ofzoiets.
Eigenlijk wilde ik een punt-voor-punt debunk doen, een beetje zoals bij dat verhaal over HTML en semantiek een tijdje geleden. Maar waar Svens verhaal nog enige kop en staart had -- waar ik het dan keurig mee oneens kon zijn -- gooit Ewout zoveel dingen door elkaar dat ik er ook geen eer meer aan kan halen.
Om maar eens wat te noemen:
Stel: je bent marketing manager van een groot tot middelgroot bedrijf in 1900. Je doet je best om je bedrijf zo goed mogelijk voor de dag te laten komen in de markt. Je werkt hard, je zet goede advertenties in de kranten, je neemt de eerste koets naar het werk en je bent vaak degene die als laatste het elektrische licht uit doet.
I'm not making this shit up.
Als je rond 1900 vertelde dat je marketing manager was, dan werd je op zijn minst meewarig aangekeken, waarna men achter je rug bepaalde gebaren richting voorhoofd maakte. In minder verlichte gebieden werd je voor de zekerheid opgesloten of de zee in gekieperd.
Bedrijven hadden toen nog gewoon klanten, en zolang het bedrijf zorgde dat de klanten blij waren, hield het bedrijf de klanten. Probeerde het bedrijf de klanten al te zeer te verneuken, dan gingen de ruiten eruit en de fik erin. Iedereen wist waar-ie aan toe was. Vroegâh was alles daadwerkelijk betâh.
Tegenwoordig hebben we consumers, een eng, onwillig ding dat gemanaged en overal aan de haren bijgesleept moet worden. Daar zijn dan die marketing managers voor nodig, zeg maar. Althans, dat is het beeld dat ik er een beetje bij heb.
Terug naar Ewout: na dit stukje geschiedvervalsing ging het van kwaad tot erger: Google zegt dat marketeers aan SEO moeten doen, en verandert vervolgens elke maand een set strikt geheime regels, waardoor het voor niemand mogelijk is om ooit aan alle regels te voldoen. En of Google daar even mee wil stoppen.
Het punt is: Google heeft er niets mee te maken. Google is toevallig de populairste zoekmachine, maar SEO, en al het gerommel ermee, bestond al eerder. En die hele markt was eigenlijk sinds het begin, maar tegenwoordig steeds meer, gedoemd een enorme aantrekkingskracht op zwendelaars en praatjesmakers uit te oefenen.
Sterker nog: dat Google daar een scherp oog op houdt en af en toe de algoritmes tweakt, is juist de reden dat de resultaten nog iets voorstellen, en dat het, ook voor de kleine spelers, mogelijk is om nog een beetje mee te komen.
Als je de emmer onlogica braaf over je heen hebt laten lopen, krijg je de uitsmijter voor je kiezen:
Daarom mijn dringende oproep: Google, hou op met het SEO-spel als marketing spel. [...] hou op met deze miljardenverslindende onzin, voordat de NMA erachter komt dat dit de grootste zwendel van het decennium is.
Nee, serieus, gast. You're barking up the wrong tree. En zwendel?
Overigens: Ewouts artikel verscheen een dag eerder ook al integraal op zijn eigen blog. Duplicate Content, zoals dat in SEO-taal heet, en meestal wordt daar dan ook bij vermeld dat het SEO-technisch niet goed is.
Vast de schuld van Google.