We leven in Nederland in een cultuur van mekkeren en afzeiken. Niets is goed, er is alleen maar slecht nieuws -- of zo lijkt het althans -- en niemand heeft een oplossing die veel dieper gaat dan "alle politici tegen de muur". Goed, dat is een heel klein beetje overdreven, maar u snapt mijn punt denk ik wel.
Het is niet dat ik zelf helemaal geen problemen zie -- die zie ik namelijk wel degelijk -- maar ik word soms toch ook een beetje moe van alleen maar gezeur en gezever. Niet als enige, natuurlijk, maar sinds kort trekken die hele korte "Weest Optimistisch!"-reclameflitsjes mijn aandacht.
Er blijkt een groepje marketing- en reclamemensen achter te zitten, dat de negatieve sfeer wil doorbreken door meer aandacht aan goed nieuws te besteden -- "Geen nieuws is goed nieuws" is niet voldoende -- en een platform te bieden aan en stimulans te zijn voor positief-getinte initiatieven. Hoppa.
Stiekem ben ik het wel grotendeels eens met ze, hoewel ik niet de illusie heb dat problemen vanzelf weggaan door ze te negeren -- was dat maar zo. Aan de andere kant: ze gaan ook niet vanzelf weg door er alleen maar over te blijven klagen, en bovendien blijven de reguliere media zich tóch wel bezighouden met het slechte nieuws. Als er meer mensen zich gaan bezighouden met de Betere Dingen In Het Leven, dan zorgt dat mooi voor wat evenwicht.
Ergo: mijn steun hebben ze!